Thursday, February 5, 2015

Hadapi Cabaran Mendapat Kerja?



ANDA RUNSING DENGAN HIDUP ANDA? Tips dibawah ini juga sesuai jika anda hadapi cabaran bagi mendapatkan pekerjaan yang sesuai.

1. Bertenang! Semua orang menghadapi situasi ini.


2. Anda duduk bersendiri terlebih dahulu, catatkan sebanyak mana perkara yang merunsingkan anda di atas sehelai kertas dari atas ke bawah.



3. Tandakan tahap kerungsingan anda dari level 1 - 10 pada setiap perkara yang merungsingkan itu. Tahap 10 paling anda runsing.



4. Tulis cara bagaimana anda dapat selesaikan satu per satu kerungsingan itu. Selesaikan perkara yang merungsingkan tahap 1 terlebih dahulu.



5. Jika perkara yang merunsingkan anda majoriti di tahap 10, dapatkan bantuan dari penasihat yang berpengalaman. Pilih mereka yang benar-benar dapat tenangkan hati anda supaya anda dapat berfikir dengan jelas.



6. Yakinlah...anda akan bertambah semangat setelah satu per satu masalah anda dapat diselesaikan. Ini adalah proses membina keyakinan diri.



7. Perbanyakan amalan dan berdoa. Ingat! tiada satu pun masalah tidak dapat diselesaikan. Jalan penyelesaian yang bijak sentiasa ada pada Maha Pencipta. Mohon padaNya.

No comments:

Post a Comment